Unimog

De Unimog, voor extreme werken

Unimog staat voor "Universal-Motorgerät", wat grofweg vertaald betekent "universeel gemotoriseerde uitvoeringsmachine". Hoewel Unimog modellen in veel opzichten sterk kunnen verschillen, beschikken ze allemaal over het basisprincipe dat ze kunnen werken in buitengewone omstandigheden. De combinatie van stabilisatiebuizen, een ophanging met schroefveren, speciale portaalassen en een sterk chassis zorgt voor de grote flexibiliteit van het voertuig. Het resultaat is een zeer veelzijdige auto geschikt voor een breed scala aan taken, zoals het gebruik als expeditievoertuig of als trekker. De speciale assen zorgen ervoor dat de Unimog meer bodemvrijheid heeft dan een andere auto met dezelfde bandenmaat. De potaalassen, in combinatie met grotere banden, betekenen dat de Unimog een ongeëvenaarde bodemvrijheid heeft die zelfs niet geëvenaard kan worden door sommige “monstertrucks”. Een speciale vering, in combinatie met de potaalassen en het flexibele frame, geeft de Unimog een formidabele trekkracht, zelfs op extreem oneffen oppervlakken. De constructie sluit ook niet uit dat er een comfortabele wegrit gemaakt kan worden.

 

Spartaans werken in een aangename omgeving

Met de Unimog zorgt Mercedes Benz al sinds de Tweede Wereldoorlog voor een wagen die in de meest extreme werkomstandigheden kan worden gebruikt. De Unimog is de kleinere broer van de Zetros en wordt aangeboden in verschillende uitvoeringen. Het is duidelijk dat deze auto niet gebouwd is voor comfort, dus mag je ook geen comfortabele stuurhut verwachten. Alle elementen die er aanwezig zijn, hebben een praktische functie, maar toch is het dashboard nog vrij ergonomisch ontworpen. De kwaliteit van bijna alle onderdelen zijn te vergelijken met die van een tank. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Unimog vaak wordt ingezet voor militaire operaties. Ondanks haar Spartaanse karakter is de hut uitgerust met een zeer goede airco, verwarming en ventilatie. Bovendien is de cabine gemaakt van corrosievast, geluid- en warmte-isolerend hightech vezelmateriaal. Afgezien daarvan zijn de elektrisch bediende toestellen in de cabine tot een minimum herleid.

Werkpaard voor alle terreinen

De Unimog is uitgerust met een vier- of zescilinder motor, die een vermogen tot 250pk kan ontwikkelen. Vrijwel alle Unimogs zijn in staat om een helling van tenminste 45 graden te nemen. Ze kunnen deze fenomenale hellingshoek overbruggen zonder het chassis of de carrosserie te beschadigen. De Unimog heeft een hoger klimvermogen dan de Landrover of de Hummer. Alle motoren gebruiken schone BlueTec SCR-technologie waarmee ze voldoen aan de Euro-5 emissienormen en tot 40 procent minder brandstof gebruiken dan de oudere modellen.